Actieve TopicsActieve Topics  Bekijk Lijst van Forum LedenLedenLijst  Doorzoek dit ForumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Techniek algemeen
 Watersport Forum : Techniek algemeen
Onderwerp Topic: "Geellige" vlekken in polyester boot Post ReactiePost Nieuw Topic
Auteur
Bericht << Vorige Topic | Volgede Topic >>
JPJP
Newbie
Newbie

Geregistreed op: 25 januari 2010
Gepost: 25 januari 2010 om 15:28 | IP Gelogd Quote JPJP

Collega's.

Ik ben nieuw op deze site.

Ik heb een witte polyester boot welke nu 7 jaar is geworden.

Deze is algemeen nog zeer netjes, maar:

Ik merk sinds een tweetal jaar zeer onregelmatige "vage geellige" vlekken in de witte gelcoat, vooral bovenop het voordek, en in de anti slip gedeelten, net "aflopen" van water.

Ik heb al vanalles getracht, zeep, polish, etc.. maar niet met goed resultaat.

Ik heb eens iets vernomen over "oxaalzuur" in warm water gemengd, om deze vlekken weg te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee, een werkwijze?

Wat zijn de gevaren hiervan?

Is het product niet corrosief voor de RVS elementen op het dek?

En wat met gegalvaniseerde delen zoals de ankerketting en het anker = deze zijn niet van RVS !!?

Dank voor antwoord!

Terug naar Top Bekijk JPJP's Profiel Zoek andere berichten gepost door JPJP

sigdock
Full Member
Full Member

Geregistreed op: 05 november 2002
Gepost: 25 januari 2010 om 15:46 | IP Gelogd Quote sigdock

Gelige vlekken worden vaak veroorzaakt door kalkaanslag, ze verschijnen ook vaak op de waterlijn. Een veelgebruikt middel is oxaalzuur, citroenzuur of WC-eend wordt ook toegepast. Het gaat hier om milde zuren, na het schoonmaken naspoelen met schoon water is het beste.
Terug naar Top Bekijk sigdock's Profiel Zoek andere berichten gepost door sigdock

peterd
Full Member
Full Member

Geregistreed op: 18 october 2005
Gepost: 26 januari 2010 om 01:14 | IP Gelogd Quote peterd

Vergeelde polyester opfrissen gaat inderdaad het best met oxaalzuur (de zure smaak van rabarber)  of citroenzuur. In tegenstelling tot wat Sigdock beweert zijn dit wel degelijk behoorlijk sterke zuren, maar net iets minder sterk dan zoutzuur en zwavelzuur.

Oxaalzuur (en citroenzuur) zijn in zuivere toestand witte poeders. Los hiervan twee a drie volle eetlepels op in een halve emmer koud water (dus niet warm!). Laat de de zuren niet op je huid of op je nieuwe kleding komen. Draag rubberen handschoenen, laarzen en het liefst een oud zeilpak, en doe een skibril op. Laat het spul niet in je ogen komen!!!! Gebeurt dat toch, je ogen ogenblikkelijk onder de kraan uitspoelen met veel schoon water.

Bij een concentratie van een paar eetlepels in een halve emmer water is de verdunning nog zo groot, dat het spul niet agressief is op RVS, staal, zink en andere bootmaterialen. Breng het verdunde zuur op de boot aan met een oude dweil, en laat het ongeveer een half uurtje inwerken. Daarna met de tuinslang goed afspoelen.

Na deze behandeling geloof je je eigen ogen niet. De boot is weer als nieuw. Oxaalzuur is te koop (met legitimatie) bij een apotheek, of zonder legitimatie bij de bijenhouderstoebehorenhandel. (Ze ontsmetten er bijenkorven mee)

Terug naar Top Bekijk peterd's Profiel Zoek andere berichten gepost door peterd

vuuren1
Full Member
Full Member

Geregistreed op: 04 mei 2006
Gepost: 26 januari 2010 om 01:47 | IP Gelogd Quote vuuren1

Azijn kost bijna niets en lost ook veel op...

Terug naar Top Bekijk vuuren1's Profiel Zoek andere berichten gepost door vuuren1 Bezoek vuuren1's Homepage

Fox4you
Groupie
Groupie

Geregistreed op: 13 januari 2010
Gepost: 26 januari 2010 om 09:05 | IP Gelogd Quote Fox4you

peterd schreef:

Oxaalzuur is te koop (met legitimatie) bij een apotheek, of zonder legitimatie bij de bijenhouderstoebehorenhandel. (

Of gewoon een flesje ontweringswater bij de Gamma halen.

Is al in de goede mengverhouding en kost weinig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontweringswater

Terug naar Top Bekijk Fox4you's Profiel Zoek andere berichten gepost door Fox4you

JPJP
Newbie
Newbie

Geregistreed op: 25 januari 2010
Gepost: 26 januari 2010 om 11:45 | IP Gelogd Quote JPJP

Bedankt voor de info tot nu ontvangen.

Ik vermoed dat er extra goed moet nagespoeld worden.

Rest mij nog een belangrijke vraag i.v. m. mogelijkheid tot corrosie van de metalen onderdelen van de boot:

Aluminium kaders van dekluiken, RVS bolders en RVS verstaging, en vooral: gegalvaniseerde onderdelen zoals de ankerketting en anker?

Kunnen deze delen aangetast worden door het oxaalzuur?

Met roest tot gevolg nadien?

Moeten deze delen van de boot extra beschermd worden vooraleer met dat oxaalzuur te starten?

Wie weet hier meer over?

Terug naar Top Bekijk JPJP's Profiel Zoek andere berichten gepost door JPJP

jerrie
Full Member
Full Member

Geregistreed op: 17 januari 2010
Gepost: 26 januari 2010 om 12:56 | IP Gelogd Quote jerrie

Ik gebruik oxaalzuur als "ontweringswater", om vergrijsd hout weer zijn oorspronkelijke kleur terug te geven. Het is een zwak zuur, dus goed naspoelen moet voldoende zijn. Als ontweringswater is het te koop bij de betere verfzaak. Om metaaldelen die niet van RVS zijn te beschermen (ook als je niet met zuur of afbijtmiddel werkt)  kun je mijns inziens het best zuurvrije Vaseline (zoals verkocht wordt in de fietsenwinkel) gebruiken. Met aluminium (als het niet geanodiseerd is) is het oppassen, maar meestal zijn onderdelen van alumnium op een boot wel geanodiseerd ( heet ook wel: ge-eloxeerd). Gegalvaniseerde onderdelen hebben meer te lijden van mechanische beschadigingen (bijv. bij het ankeren), maar daar zijn ze op gemaakt.
Terug naar Top Bekijk jerrie's Profiel Zoek andere berichten gepost door jerrie

janjoeky
Newbie
Newbie

Geregistreed op: 21 augustus 2008
Gepost: 26 januari 2010 om 15:44 | IP Gelogd Quote janjoeky

sigdock schreef:
Gelige vlekken worden vaak veroorzaakt door kalkaanslag, ze verschijnen ook vaak op de waterlijn. Een veelgebruikt middel is oxaalzuur, citroenzuur of WC-eend wordt ook toegepast. Het gaat hier om milde zuren, na het schoonmaken naspoelen met schoon water is het beste.

Gele kalkaanslag vlekken die voor op de boot, boven de waterlijn verschijnen haal ik altijd heel snel en schoon met antical weg. Overal te koop ALDI,Liddl,AH etc maar de beste is volgens mij antical van HG.

groten Janjoeky

Terug naar Top Bekijk janjoeky's Profiel Zoek andere berichten gepost door janjoeky

Richard6666
Full Member
Full Member

Geregistreed op: 05 april 2005
Gepost: 26 januari 2010 om 16:25 | IP Gelogd Quote Richard6666

Geef mij maar oxaalzuur,

Destijds gekocht via internet bij het het imkerhuis in Wageningen.

Is spot goedkoop in vergelijk met alle andere middelen en je doet jaren met een kilo.

En zoals Peterd al schreef je gelooft je ogen niet wat voor resultaat het geeft. Ik zelf doe het oplosen in lauw warm water 1 el /liter en via aan verdelging spuit breng ik het aan. (denk om je ogen!!!)

Richard

Terug naar Top Bekijk Richard6666's Profiel Zoek andere berichten gepost door Richard6666 Bezoek Richard6666's Homepage

peterd
Full Member
Full Member

Geregistreed op: 18 october 2005
Gepost: 26 januari 2010 om 22:40 | IP Gelogd Quote peterd

Bijna alle antikalkmiddeltjes uit de winkel bevatten een beetje oxaalzuur voor veel geld. Zuiver oxaalzuur werkt sneller, schoner, is goedkoper en is ook nog  beter voor het milieu. In het milieu wordt oxaalzuur volledig tot onschadelijke stoffen (water een koolzuur) afgebroken.

Nogmaals, oxaalzuur is GEEN  zwak zuur, wees er dus voorzichtig mee.

De werking van oxaalzuur berust op chemische complexvorming met calciumionen (veel rabarber eten is daarom slecht voor je botten). Gewone zuren, zoals zoutzuur, zwavelzuur en azijnzuur doen dit niet, en zijn daarom bij lange na niet zo effectief als oxaalzuur. Citroenzuur, ascorbinezuur (vitamine C) en fosforzuur zijn ook erg effectief tegen kalk. Het allerbeste werkt EDTA (ethylene-diamine-tetra-azijnzuur), maar daar is niet altijd gemakkelijk aan te komen.

Oxaalzuur tast metalen niet aan, mits niet al te geconcentreerd toegepast. Je kunt het rustig over RVS en ankerkettingen gieten. Wel altijd goed met schoon water naspoelen.

Terug naar Top Bekijk peterd's Profiel Zoek andere berichten gepost door peterd

Als je in deze topic wil reageren op een post dan moet je eerst Inloggen
Als je al niet geregistreerd bent moet je eerst registreren

Post ReactiePost Nieuw Topic
Uitprintbare versie Uitprintbare versie

Spring naar Forum
Je kunt geen nieuwe topics posten in dit forum
Je kunt geen antwoorden posten in dit forum
Je kunt geen posts verwijderen in dit forum
Je kunt geen posts bewerken in dit forum
Je kunt geen enquêtes creëren in dit forum
Je kunt geen enquêtes stemmen in dit forum

Deze pagina is gegenereerd in 0.0781 seconden.

Watersport.nl is onderdeel van het SMM-netwerk